Ana içeriğe atla

ATIK PİLLER NE OLUYOR? BEN ATIK PİLLERİ NE YAPIYORUM?

 ATIK PİLLER NE OLUYOR? BEN ATIK PİLLERİ NE YAPIYORUM?


   Aslında geri dönüşüm ve çevre konusunda en fazla dikkat etmemiz gereken konu başında PİLLER geliyor. Çoğumuzun pek önemsemediği ve her markette her bakkalda her elektronik dükkanlarından bitince gelişi güzel aldığımız ve kullandıktan sonra çöpe attığımız PİLLER. hayatımıza öyle bir girmişler ki artık her yerde bir sürü pil kullanıyoruz hatta şimdi yeni nesil araçlar çıktı ki bunlar tamamen pilli. Tabi şöyle düşünecek olursak fosil yakıt kullanan araçlara göre daha çevre dostu. 

    Peki alırken pek de umursamadığımız piller bitince ne oluyor? Tabi ki direk mutfağa gidip tezgahın altındaki çöp kovasına atılıyor ve çöplerin arasında kaybolup gidiyor. ASLINDA KAYBOLUP GİTTİĞİNİ SANDIĞIMIZ BU PİLLER BİZE GERİ DÖNÜYOR HEMDE ÇOK BÜYÜK ZARAR VEREREK.

    Bizlerin gelişi güzel çöplere attığımız o PİLLER hem bize hemde doğada beraber yaşadığımız tüm canlılara zarar veriyor.

   Aslında bence pil satışına kısıtlama getirilmeli yani bitik pilini getirmeyene yeni pil satılmamalı. Tabi bu bir çözüm değil asıl çözüm bunun eğitimini vermek ve herkes üzerine düşeni yapması. Peki şimdi diyeceksiniz ki İpek sen bol bol yazı yaz, önce kendine bak diyenler olabilir. Ben üzerime düşeni fazlasıyla yapmaya çalışıyorum. Ailem ve yakın çevremde kesinlikle bir tane bile pil çöpe atılmıyor. Bu yazdıklarımın tamamı belgeli hatta ne zaman pil aldığımızın fişini bile size gösterecek kadar çevreciyim. PİLER bittikten sonra onları cam kavanozlar içince veya asitli içeceklerin pet şişelerinde saklıyorum bunlar daha kalın oldukları için daha güçlüler. Sonuçta doğaya gelişi güzel gidip ne sularımızı nede topraklarımızı kirletmiş oluyorlar. Aslında Plastik, Yağ ve diğer atıkları tamamen ayrıştırıyorum sadece PİLLER değil. PİLLER ayrı bir öneme sahip çünkü ağır metaller içeriyorlar ve sularımıza karıştıklarında tekrar temizlemek ise çok büyük bir sorun. 

    Atık PİLLER konusunda aslında yapmamız çok kolay basit yöntemler var. Mesela evlerinizde  bitmiş olan pillerinizi bir pet şişede toplayarak sabah evden çıkarken yanımıza alabilir ve en yakın marketteki ATIK PİL TOPLAMA KUTUSUNA atabiliriz. Aslında çok da zor değil. Ben öyle yapmıyorum kendi oluşturduğum ATIK TOPLAMA MERKEZİMDE ayrıştırarak tüm atıkları biriktiriyorum. Aslında amacım tekrar bir şeyler üretmek fakat PİL ve YAĞ bu konu dışında. PİLLER ağır metal ve CİVA içerdiği için üzerinde çalışmak bile benim açımdan pek mümkün değil. Zaten tüm belediyeler bu piller için Beton odacıklar yaparak ne toprak nede suya bulaşması konusunda çok katılar. Tabi kötü olan bir şey varsa bu pillerin diğer metallerle karıştırılarak demir işleme geri dönüşüm tesislerine yollanması. Biliyoruz ki araba aküleri geri dönüştürülüyor zaten büyük kısmı kurşun ve Plastikten oluşan bu aküler geri dönüşüm yoluyla tekrar ekonomiye kazandırılıyor fakat PİLLER için bu pek öyle değil.

    TAP Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Turhan, “Topladığımız piller negatif ekonomi. Herhangi bir geri dönüşüm olmuyor. Geri dönüşüm ve bertarafında üste para ödenen bir alan” diyor.

    Tüm TÜRKİYE'de yıllık 1500 ile 2000 ton atık pil toplanması gerektiğini biliyor musunuz? İpek bunu da nereden çıkardın şimdi diyenlere yanıt olarak ben demiyorum konu ile ilgili en yetkin kişiler diyorlar. Aslında hesaplamakta çok kolay. Yıllık satılan pil adedi=Kg ve geri toplanan pil Kğ hesaplarsak çok basit olarak aradaki farkı DOĞAYA ZARAR VERİLEN BÖLÜMÜNE KAYDEDERİZ.

    Peki ben bu konu hakkında neler yapıyorum biraz onu anlatmak istiyorum. İlkokulum HAMDULLAH SUPHİ  TANRIÖVER bizlere bu konuda daha yolun başında neler yapmamız gerektiğini öğretti. Okulum tam bir doğa dostu ÇEVRECİ nesiller yetiştiren bir okul diyebiliriz. Bir çok konuda daha ilkokulda bunların eğitimini aldık. Ben ve arkadaşlarım zaten bir sürü çalışmalar yapıyoruz. İlkokul ikinci sınıfa giderken her hafta bir atık çalışmamız oluyordu PİLLER, yağlar, kağıtlar bir sürü şey var şimdi uzun uzun yazmayayım ileride kitabımdan okursunuz. Bir gün okuldan eve geri döndüğümde okulda öğrendiğim tuvalet kağıdı rulolarından yaptığımız elbise çalışmalarımızı anneme gösterdiğimi hatırlıyorum. Gerçekten arkadaşlarım ve ben çok güzel şeyler yapmıştık aslında anaokulunda da aynı şeyleri yapmışız fakat ben hatırlayamıyorum. işte o günden bu güne kadar o tuvalet kağıdı rulolarını hiç çöpe atmadım hep biriktirdim. Ne kadar güzel şeyler yapılabilir keşke zamanım olsa gene yaparım. 

   Benim söylemek istediğim PİLLERİ ÇÖPE ATMAYIN özellikle biliyorum ki bu yazımı okuyan büyük bir kesim farklı oklullardaki öğretmenlerimden oluşuyor onlardan rica ediyorum bu konuyu okullarında tekrar öğrencileri ile paylaşsınlar. ister ilkokul olsun ister lise hiç fark etmez özellikle öğrencilerinden atık pilleri okullara getirmelerini istesinler ve öğrencilerine toplatsınlar. 

  PİLLER HAKKINDA BİLMENİZ GEREKEN DİĞER KONULAR

  1. Atık piller içerdikleri metaller ve diğer kimyasallar nedeniyle çevreyi ve insan sağlığını etkileyebilirler.
  2. Atık pillerin toplanması, taşınması ve bertarafı konusunda, Türkiye’de Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yetkilendirilmiş tek kuruluş TAP Derneği’dir.
  3. Atık pil toplama kutuları TAP tarafından ücretsiz olarak verilmektedir.
  4. Toplanan atık piller bedelsiz olarak TAP tarafından veya anlaşmaları firmalar tarafından teslim alınmaktadır.
  5. Size en yakın toplama noktasını tap.org.tr sayfasından kontrol ederek yol tarifi alabilirsiniz.
  6. Atık piller geri dönüştürülebilir.
  7. TAP Derneği her yıl toplanan toplam atık pil miktarının yaklaşık %40’ını okul kampanyaları aracılığıyla toplamaktadır.
  8. TAP ülke genelinde 650 yi aşkın belediye ile anlaşmalı olarak çalışmaktadır.
  9. Ulusal zincir marketler yasal olarak atık pilleri toplamakla yükümlüdür. Pillerinizi satın aldığınız yere götürebilirsiniz.
  10. TAP 2009 yılından itibaren her yıl düzenli olarak Okullar Arası Ödüllü Atık Pil Toplama Yarışması düzenlemektedir.
  11. Atık piller radyoaktif metaller içermedikleri için radyasyon yaymazlar.
  12. Günlük kullanımlarda genel olarak 8 farklı kimyasal yapıya sahip şarjlı veya şarjsız piller kullanılır.
  13. Cep telefonu, laptop, tablet veya matkap gibi kablosuz olan ve elektrikle çalışan tüm cihazların içerisinde pil sistemleri bulunmaktadır.
  14. Cep telefonları başta olmak üzere, Li-İyon pilleri ile çalışan cihazların sık sık şarj edilmeleri (%50 seviyelerinde), pillerin daha uzun ömürlü olmasını sağlar.
  15. Şarj edilmeyen başlıca pil türleri; Çinko – Karbon; Alkali Mangan, Lityum Primer, Gümüş – oksit, Çinko – Hava pillerdir.
  16. Şarj edilebilen başlıca pil türleri: Nikel – Kadmiyum, Nikel – Metalhidrit, Lityum – iyon, Lityum – Polimer pillerdir.
  17. Aküler pil sınıfına girmezler.
  18. Pillerinizi ve pille çalışan cihazlarınızı serin ve rutubetsiz yerlerde muhafaza ederek pillerinizin raf ömrünü uzatabilirsiniz.
  19. Şarj edilmeyen pillerin üzerinde ay ve yıl olarak son kullanma tarihi, şarj edilebilir pillerin üzerinde ise üretim tarihi bulunmaktadır.
  20. Pille çalışan herhangi bir cihazı uzun bir süre boyunca kullanmayacaksanız, pilleri o cihazın içinden çıkarmalısınız. Böylece pillerin akmasını önlemiş olursunuz ve cihazınızı olası bozulma ihtimallerine karşı korursunuz.
  21. Akmış pilleri çıplak elle tutmamalısınız.
  22. Şarj edilmeyen piller kesinlikle şarj işlemine tabi tutulmamalıdır. Aksi takdirde aşırı ısınma, şişme, gaz çıkışı, alevlenme ve hatta patlama görülebilir.
  23. Şarj işlemlerinin oda sıcaklığında yapılması şarj verimini arttırır.
  24. Küçük çocukların pillerle oynamasına müsaade etmeyiniz. Yutma tehlikesine karşı düğme pilleri ve diğer tüm pilleri küçük çocukların ulaşamayacağı yerlerde muhafaza ediniz.

    ATIK PİLLER KONUSUNDA daha fazla bilgi almak isterseniz, TAP tap.org.tr  adresi aklınızdaki tüm soruların cevabını bu adreste bulmanız mümkün.

   Yazımı sonuna kadar okuduğunuz için size teşekkür ederim.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR TEŞEKKÜR MEKTUBU

 Bu bir teşekkür mektubu.    Bir mesaj ile başlayan yolculuk büyük bir etkinlik ile sonuçlandı. Hadi gelin size hem bu yolculuğu anlatayım hem de teşekkür etmem gereken öğretmenlerime ve büyüklerime bir kez daha sizin yanınızda teşekkür edeyim.     Okul müdürüm ile bundan tam iki ay önce başlayan bir mesaj trafiği. İlk attığım mesaj söyle hocam ben bir maket hazırladım ve 29 Ekim - 4 Kasım bildiğiniz gibi KIZILAY HAFTASI  bu tarihlerde okulumda bir etkinlik yapmak ve maketimi sergilemek istiyorum. veeee gelen cevap " günaydın İpek çok iyi düşünmüşsün projeni destekleriz Görevli Kızılay Kulübü Öğretmenimiz ile görüşelim KIZILAY kulübündeki öğrencilerimizi de çalışmanıza ortak eder birer Kızılay gönüllüsü olurlar Saat 17:00 ye kadar okulda oluyoruz Uğrayabilirsen maket ve diğer etkinlikleri konuşabiliriz" evet gelen mesaj aynen bu. Sıradan bir okul değil tabi ki müdür bey de sıradan değil. Başkası olsa ÇOCUĞUM BİZLERİ YORMA HADİ GİT MAKETİNİ EVİNDE YAP derdi :) dedim ya sıra

İYİ BİRER YÜZÜCÜ OLAN PLASTİKLER

 "Şu anda dünyanın herhangi bir yerde en yüksek mikroplastik zararlarından bazılarına maruz kalıyorsunuz. Bir pencereden içeri giren ışığa baktığınızda, havada uçuşan mikroplastiklerin parladığını görebilirsiniz. Bir bardak suyu camınızın önüne koyun ve 5dk sonra bardak içindeki suyun yüzeyini kaplayan nano plastik tabakayı göreceksiniz farkında olmadan nefes almamızla birlikte içimize çektiğimiz oksijen yerine plastik diyebilir miyiz? Bugün satılan kıyafetlerin üçte ikisi  plastikten yapılıyor ve lifler sürekli olarak dökülüyor. Tekrar toz olarak soluduğumuz bu nano plastikler ileride çok büyük sorunların başlangıç noktası. Çamaşır makinelerimizin içinde yıkadığımız bir çok tekstil ürünü plastik hammaddeden üretiliyor ve bunlar bir birlerine sürtünerek çamaşır makinesinin atık suyuna karışarak doğal ortamda bulunan temiz sularımıza veya denizlerimize ulaşıyor. Evlerden büyük oranda farkında olmadan ürettiğimiz bu plastikler dolaylı yollardan tekrar soframıza geliyor ve insan sağl
     Uzun zamandır üzerinde çalıştığım fakat okul ve derslerden zaman bulup yazamadığım sosyal medya üzerine yazmak istediğim aslında Twitter için yazmak istediğim yazımı ancak yazabildim.      Twitter o kadar büyük ki içinde bir anda kaybola bilirsiniz. Önemli olan ne yapmak istediğinizdir. Ben şu an on tane hesap yönetiyorum (Mayıs 2022). Tüm hesaplarımda İpek VAROL tarafından yönetildiğine dair açıklamalar bulmak mümkün. Bunun nedeni bir hesap kimin tarafından yönetildiği veya kimin olduğu çok önemlidir. Yoksa sizi TROL zannede bilirler. Aslında bu konu da çok önemli. Peki TROL nedir? sahte kimliğin arkasına gizlenen kendi gerçek hesaplarından yazamadıklarını yazabilen bir kitle. Tabi ki günümüz imkanlarıyla bunları yakalamak mümkün. Zaten bildiğim kadarı ile 24saat sosyal medya ağlarında devriye gezen polisler bulunmakta. Gerçek isimler vermek yerine sahte hesaplar ardına gizlenen ve gerçek hesaplarından yazamayacağı şeyleri bu hesaplar aracılığı ile yazan kişiler bir çok olumsuzlu