Ana içeriğe atla

 

                                    MERHABA BEN ARAŞTIRMA GÖREVLİSİYİM.


MERHABA BEN ARAŞTIRMA GÖREVLİSİYİM.

İpek’in araştırma görevlisi ile ne işi olabilir ki? Bende aynısını dedim içimden. Gelen mesaj aynen öyle başlıyor ve Saniye hocamla tanışıyordum. Bu tanışma üç aya uzayan bir yazışma ile devam edecek ve sonunda bir makaleye dönüşecekti. Evet böyle başlayan bir tanışma. Beni sosyal medyadan takip eden Ordu Üniversitesinde bir hocam Saniye hocam. Saniye hoca çok tatlı birisi bir araştırma yapıyor. Ben kendisine bu konuda ailemden izin alacağımı ve kendisine geri döneceğimi söylüyorum ve babamla konuşuyorum. Evet karar alıyorum ve Saniye hocamın sorduğu her soruya gönüllü ve doğru yanıt vereceğimi kabul ediyorum. Yazıyor yazıyor sorular soruyor mail atıyor twitterda dm den yazıyor hepsini cevaplamaya belgelemeye çalışıyorum. Ne çok çalışıyor gece saatlerine kadar okuyor yazıyor demek ki öğretmenlik zor bir şey diye düşünüyorum. Ben biraz aceleciyim ya hemen soruyorum ben ne zaman okuyabileceğim hocam yazdıklarınızı? :) İpek daha dün başladık dur bismillah acelen ne :) (ben diyorum Saniye hoca değil) üç ay gibi uzun bir zaman yazıştıktan sonra Saniye hoca yavaş yavaş bana atmaya başlıyor küçük küçük gelen o yazılar çok güzel belli ki Saniye hoca çok çalışmış konuda da çok bilgisi olduğu kesin.

İşte merakla beklediğim o mesaj geliyor. “Eşim @ergan_cagatay ile birlikte ilk çalışmamız yayınlandı. Benim için çok özel ve içime sinen bir çalışma oldu. Twitter kullanımını eğitsel bağlamda inceledik. Sevgili @ipekv1 katılımcı olarak yer aldı.”

 

Sosyal Medyanın Eğitsel Kullanımı Üzerine Bir Örnek Olay Araştırması/ Educational Use of Social Media: A Case Study

Sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanma dinamiklerinin anlaşılmasını amaçlayan bu çalışma bir örnek olay araştırmasıdır. Araştırmanın katılımcıları aktif bir sosyal medya kullanıcısı olan öğrenci, öğrencinin velisi ve öğretmenidir. Veriler görüşme, gözlem ve yazılı kaynaklar (tweetler) aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme verileri üzerinde MAXQDA ile içerik analizi yapılmıştır. Tweet analizlerinde ise R ve Python programlama dillerinden faydalanılarak oluşturulan uygulamalar kullanılmıştır. Böylelikle @ipekv1 (öğrenci) kullanıcısının tweetleri veri kümesi haline getirilmiş ve analiz edilmiştir. Bu analizde etkileşim haritası, hashtag analizi ve en çok etkileşim alan tweetler incelenmiştir. Araştırma bulguları kişisel özellikler, aile ve sosyal medyanın doğası başlıkları altında değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları Bourdieucu yaklaşımla tartışılmıştır. Araştırmanın çıkarımları doğrultusunda sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanmak isteyen öğrencilere, sosyal medyanın doğasını anlamadan etkin bir kullanım gerçekleştiremeyeceklerinin farkında olmaları; velilere ise çocukların dijital uçurumdan korunmak için sadece internet erişimine değil aileden alacakları bir kullanma kılavuzuna ihtiyaç duyduklarını bu nedenle onlara siber güvenlik dahil sosyal medyanın içeriği hakkında destek olmaları önerilebilir.

Tarihi : 30 Haziran 2021

 Degipark Yıl 2021, Cilt 3 , Sayı 1, Sayfalar 72 – 106 da yayınlanıyor.

Havalara uçuyorum ilk yayınlandığında. Ne güzel yazmış Saniye hoca ne çok bilgi var ne yapmışım her şey yazıyor kime ne yazdığıma kadar. Gurur duydum demek ki daha fazla çalışmam lazım eğer Saniye hoca bu kadar çalışıyorsa benim çalışmam onunkinin yanında hiç.

 

Örnek olayda ele alınan öğrencinin Twitter ve EBA platformlarında içerik üretme ve tüketme eylemlerine kaynaklık eden etmenler, güvenli sosyal medya kullanımının temelleri, sosyal medyayı, Ergan & Ergan 77 özellikle Twitter’ı, oldukça aktif kullanan bir öğrencinin neler deneyimlediği şeklindeki cevaplanmayan sorulara yanıt aramak ve sosyal medyayı eğitsel amaçla kullanan öğrenci davranışlarının bir örnek olay (@ipekv1) üzerinden anlaşılması bu hedeflere ulaşmak için gereklidir. Bu bağlamda araştırma sorusu “sosyal medyanın eğitsel amaçlı kullanımı hangi etmenler tarafından şekillendirilmektedir” şeklinde ifade edilebilir.

Örnek Olayın Özellikleri.

 İpek Varol 13 yaşında bir ortaokul öğrencisidir. Twitter’da 15 bin takipçisi bulunan @ipekv1 profilinin 22 Ağustos itibarıyla 6447 tweet paylaşımı vardır. YouTube’da 268 abonesi ve 59 video paylaşımı bulunmaktadır. Ayrıca EBA’da Ağustos 2020 itibariyle 10 gruba üyeliği, 1115 ileti sayısı, 581 tartışma ve 152 oylama paylaşımı bulunmaktadır. Öğrenci Twitter ve EBA sosyal medya alanını aktif ve eğitsel içerik paylaşma amacıyla kullanmaktadır. İpek (@ipekv1)’in bu araştırmanın örneği olarak seçilmesinin birkaç nedeni bulunmaktadır: Aktif: İpek, Twitter’da eğitimle ilgili içerikleri takip eden, çoğunlukla öğretim üyeleri, öğrenciler ve öğretmenler ile iletişim kuran aktif bir öğrencidir. Fikirlerini açıklarken her zaman açık ve saygılı bir dil kullanması öğrencinin aynı zamanda insani değerlere saygılı bir internet kullanıcısı olduğunu göstermektedir. Dikkate değer: İpek’in sosyal medya kullanımı ve özellikle EBA ile ilgili paylaşımları Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk tarafından duyulacak düzeyde olup kendisi ile bir telefon görüşmesi gerçekleştirmiştir. Bu durum İpek’in gönüllü eğitim ve EBA elçisi olarak kendini tanımladığı sosyal medyadaki varlığını incelemeye değer kılmaktadır. Paylaşıma açık: İpek’in YouTube için ürettiği içerikler Twitter’a benzer şekilde eğitsel olup bu platformda seslendiği kitle daha çok akranlarıdır. İpek’in yaşıtlarına özellikle EBA’nın etkin kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim paylaşma yoluyla kaynaklık etmesi deneyimlerini paylaşmaya açık olduğunu göstermektedir. Bahsedilen nedenler İpek’i bu araştırma için uygun kılmaya yetmekle birlikte öğrencinin EBA’da bitirme rozetlerine sahip olması ve Twitter’da EBA içeriklerinin doyuruculuğuyla ilgili savunmalarda bulunması onun sosyal medyanın aktif kullanımıyla ilgili gerek yaşıtlarına gerekse eğitim araştırmacılarına katkı sağlayacağını düşünülmektedir.

Diye devam eden bir makale.

Saniye hocama beni seçtiği için çooookk teşekkür ederim.  Hem Saniye hocamı hem de Çağatay hocamı tanımak bana ayrıca onur verdi.

Emeğinize elinize sağlık umarım herkese faydası dokunur okuyanlara çok şey katacağı kesin.

Makalenin devamını

dergipark.org.tr/tr/pub/nsb/issue/60423/849355 adresinden okuyabilirsiniz veya PDF formatında dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1475846 adresinden indirebilirsiniz.

Yorumlar

  1. İpekcim yolun açık olsun, iyiki seni tanıdım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cemile hocam teşekkür ederim. asıl ben sizi tanıdığım için şanslıyım iyi ki varsınız hocam.

      Sil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

BİR TEŞEKKÜR MEKTUBU

 Bu bir teşekkür mektubu.    Bir mesaj ile başlayan yolculuk büyük bir etkinlik ile sonuçlandı. Hadi gelin size hem bu yolculuğu anlatayım hem de teşekkür etmem gereken öğretmenlerime ve büyüklerime bir kez daha sizin yanınızda teşekkür edeyim.     Okul müdürüm ile bundan tam iki ay önce başlayan bir mesaj trafiği. İlk attığım mesaj söyle hocam ben bir maket hazırladım ve 29 Ekim - 4 Kasım bildiğiniz gibi KIZILAY HAFTASI  bu tarihlerde okulumda bir etkinlik yapmak ve maketimi sergilemek istiyorum. veeee gelen cevap " günaydın İpek çok iyi düşünmüşsün projeni destekleriz Görevli Kızılay Kulübü Öğretmenimiz ile görüşelim KIZILAY kulübündeki öğrencilerimizi de çalışmanıza ortak eder birer Kızılay gönüllüsü olurlar Saat 17:00 ye kadar okulda oluyoruz Uğrayabilirsen maket ve diğer etkinlikleri konuşabiliriz" evet gelen mesaj aynen bu. Sıradan bir okul değil tabi ki müdür bey de sıradan değil. Başkası olsa ÇOCUĞUM BİZLERİ YORMA HADİ GİT MAKETİNİ EVİNDE YAP derdi :) dedim ya sıra
     Uzun zamandır üzerinde çalıştığım fakat okul ve derslerden zaman bulup yazamadığım sosyal medya üzerine yazmak istediğim aslında Twitter için yazmak istediğim yazımı ancak yazabildim.      Twitter o kadar büyük ki içinde bir anda kaybola bilirsiniz. Önemli olan ne yapmak istediğinizdir. Ben şu an on tane hesap yönetiyorum (Mayıs 2022). Tüm hesaplarımda İpek VAROL tarafından yönetildiğine dair açıklamalar bulmak mümkün. Bunun nedeni bir hesap kimin tarafından yönetildiği veya kimin olduğu çok önemlidir. Yoksa sizi TROL zannede bilirler. Aslında bu konu da çok önemli. Peki TROL nedir? sahte kimliğin arkasına gizlenen kendi gerçek hesaplarından yazamadıklarını yazabilen bir kitle. Tabi ki günümüz imkanlarıyla bunları yakalamak mümkün. Zaten bildiğim kadarı ile 24saat sosyal medya ağlarında devriye gezen polisler bulunmakta. Gerçek isimler vermek yerine sahte hesaplar ardına gizlenen ve gerçek hesaplarından yazamayacağı şeyleri bu hesaplar aracılığı ile yazan kişiler bir çok olumsuzlu

İYİ BİRER YÜZÜCÜ OLAN PLASTİKLER

 "Şu anda dünyanın herhangi bir yerde en yüksek mikroplastik zararlarından bazılarına maruz kalıyorsunuz. Bir pencereden içeri giren ışığa baktığınızda, havada uçuşan mikroplastiklerin parladığını görebilirsiniz. Bir bardak suyu camınızın önüne koyun ve 5dk sonra bardak içindeki suyun yüzeyini kaplayan nano plastik tabakayı göreceksiniz farkında olmadan nefes almamızla birlikte içimize çektiğimiz oksijen yerine plastik diyebilir miyiz? Bugün satılan kıyafetlerin üçte ikisi  plastikten yapılıyor ve lifler sürekli olarak dökülüyor. Tekrar toz olarak soluduğumuz bu nano plastikler ileride çok büyük sorunların başlangıç noktası. Çamaşır makinelerimizin içinde yıkadığımız bir çok tekstil ürünü plastik hammaddeden üretiliyor ve bunlar bir birlerine sürtünerek çamaşır makinesinin atık suyuna karışarak doğal ortamda bulunan temiz sularımıza veya denizlerimize ulaşıyor. Evlerden büyük oranda farkında olmadan ürettiğimiz bu plastikler dolaylı yollardan tekrar soframıza geliyor ve insan sağl