MERHABA BEN ARAŞTIRMA GÖREVLİSİYİM.
MERHABA BEN ARAŞTIRMA GÖREVLİSİYİM.
İpek’in araştırma görevlisi ile ne işi olabilir ki? Bende aynısını dedim içimden. Gelen mesaj aynen öyle başlıyor ve Saniye hocamla tanışıyordum. Bu tanışma üç aya uzayan bir yazışma ile devam edecek ve sonunda bir makaleye dönüşecekti. Evet böyle başlayan bir tanışma. Beni sosyal medyadan takip eden Ordu Üniversitesinde bir hocam Saniye hocam. Saniye hoca çok tatlı birisi bir araştırma yapıyor. Ben kendisine bu konuda ailemden izin alacağımı ve kendisine geri döneceğimi söylüyorum ve babamla konuşuyorum. Evet karar alıyorum ve Saniye hocamın sorduğu her soruya gönüllü ve doğru yanıt vereceğimi kabul ediyorum. Yazıyor yazıyor sorular soruyor mail atıyor twitterda dm den yazıyor hepsini cevaplamaya belgelemeye çalışıyorum. Ne çok çalışıyor gece saatlerine kadar okuyor yazıyor demek ki öğretmenlik zor bir şey diye düşünüyorum. Ben biraz aceleciyim ya hemen soruyorum ben ne zaman okuyabileceğim hocam yazdıklarınızı? :) İpek daha dün başladık dur bismillah acelen ne :) (ben diyorum Saniye hoca değil) üç ay gibi uzun bir zaman yazıştıktan sonra Saniye hoca yavaş yavaş bana atmaya başlıyor küçük küçük gelen o yazılar çok güzel belli ki Saniye hoca çok çalışmış konuda da çok bilgisi olduğu kesin.
İşte merakla beklediğim o mesaj geliyor. “Eşim @ergan_cagatay ile birlikte ilk çalışmamız yayınlandı.
Benim için çok özel ve içime sinen bir çalışma oldu. Twitter kullanımını
eğitsel bağlamda inceledik. Sevgili @ipekv1 katılımcı olarak yer aldı.”
Sosyal Medyanın
Eğitsel Kullanımı Üzerine Bir Örnek Olay Araştırması/ Educational Use of Social
Media: A Case Study
Sosyal medyayı eğitsel
amaçlı kullanma dinamiklerinin anlaşılmasını amaçlayan bu çalışma bir örnek
olay araştırmasıdır. Araştırmanın katılımcıları aktif bir sosyal medya
kullanıcısı olan öğrenci, öğrencinin velisi ve öğretmenidir. Veriler görüşme,
gözlem ve yazılı kaynaklar (tweetler) aracılığıyla toplanmıştır. Görüşme
verileri üzerinde MAXQDA ile içerik analizi yapılmıştır. Tweet analizlerinde
ise R ve Python programlama dillerinden faydalanılarak oluşturulan uygulamalar
kullanılmıştır. Böylelikle @ipekv1 (öğrenci) kullanıcısının tweetleri veri
kümesi haline getirilmiş ve analiz edilmiştir. Bu analizde etkileşim haritası,
hashtag analizi ve en çok etkileşim alan tweetler incelenmiştir. Araştırma
bulguları kişisel özellikler, aile ve sosyal medyanın doğası başlıkları altında
değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları Bourdieucu yaklaşımla tartışılmıştır.
Araştırmanın çıkarımları doğrultusunda sosyal medyayı eğitsel amaçlı kullanmak
isteyen öğrencilere, sosyal medyanın doğasını anlamadan etkin bir kullanım
gerçekleştiremeyeceklerinin farkında olmaları; velilere ise çocukların dijital
uçurumdan korunmak için sadece internet erişimine değil aileden alacakları bir
kullanma kılavuzuna ihtiyaç duyduklarını bu nedenle onlara siber güvenlik dahil
sosyal medyanın içeriği hakkında destek olmaları önerilebilir.
Tarihi : 30 Haziran 2021
Degipark Yıl
2021, Cilt 3 , Sayı 1, Sayfalar 72 – 106 da
yayınlanıyor.
Havalara uçuyorum ilk yayınlandığında.
Ne güzel yazmış Saniye hoca ne çok bilgi var ne yapmışım her şey yazıyor kime
ne yazdığıma kadar. Gurur duydum demek ki daha fazla çalışmam lazım eğer Saniye
hoca bu kadar çalışıyorsa benim çalışmam onunkinin yanında hiç.
Örnek olayda ele alınan öğrencinin Twitter ve EBA platformlarında içerik üretme ve tüketme eylemlerine kaynaklık eden etmenler, güvenli sosyal medya kullanımının temelleri, sosyal medyayı, Ergan & Ergan 77 özellikle Twitter’ı, oldukça aktif kullanan bir öğrencinin neler deneyimlediği şeklindeki cevaplanmayan sorulara yanıt aramak ve sosyal medyayı eğitsel amaçla kullanan öğrenci davranışlarının bir örnek olay (@ipekv1) üzerinden anlaşılması bu hedeflere ulaşmak için gereklidir. Bu bağlamda araştırma sorusu “sosyal medyanın eğitsel amaçlı kullanımı hangi etmenler tarafından şekillendirilmektedir” şeklinde ifade edilebilir.
Örnek Olayın Özellikleri.
İpek Varol 13 yaşında bir ortaokul öğrencisidir. Twitter’da 15 bin takipçisi bulunan @ipekv1 profilinin 22 Ağustos itibarıyla 6447 tweet paylaşımı vardır. YouTube’da 268 abonesi ve 59 video paylaşımı bulunmaktadır. Ayrıca EBA’da Ağustos 2020 itibariyle 10 gruba üyeliği, 1115 ileti sayısı, 581 tartışma ve 152 oylama paylaşımı bulunmaktadır. Öğrenci Twitter ve EBA sosyal medya alanını aktif ve eğitsel içerik paylaşma amacıyla kullanmaktadır. İpek (@ipekv1)’in bu araştırmanın örneği olarak seçilmesinin birkaç nedeni bulunmaktadır: Aktif: İpek, Twitter’da eğitimle ilgili içerikleri takip eden, çoğunlukla öğretim üyeleri, öğrenciler ve öğretmenler ile iletişim kuran aktif bir öğrencidir. Fikirlerini açıklarken her zaman açık ve saygılı bir dil kullanması öğrencinin aynı zamanda insani değerlere saygılı bir internet kullanıcısı olduğunu göstermektedir. Dikkate değer: İpek’in sosyal medya kullanımı ve özellikle EBA ile ilgili paylaşımları Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk tarafından duyulacak düzeyde olup kendisi ile bir telefon görüşmesi gerçekleştirmiştir. Bu durum İpek’in gönüllü eğitim ve EBA elçisi olarak kendini tanımladığı sosyal medyadaki varlığını incelemeye değer kılmaktadır. Paylaşıma açık: İpek’in YouTube için ürettiği içerikler Twitter’a benzer şekilde eğitsel olup bu platformda seslendiği kitle daha çok akranlarıdır. İpek’in yaşıtlarına özellikle EBA’nın etkin kullanımı ile ilgili bilgi ve deneyim paylaşma yoluyla kaynaklık etmesi deneyimlerini paylaşmaya açık olduğunu göstermektedir. Bahsedilen nedenler İpek’i bu araştırma için uygun kılmaya yetmekle birlikte öğrencinin EBA’da bitirme rozetlerine sahip olması ve Twitter’da EBA içeriklerinin doyuruculuğuyla ilgili savunmalarda bulunması onun sosyal medyanın aktif kullanımıyla ilgili gerek yaşıtlarına gerekse eğitim araştırmacılarına katkı sağlayacağını düşünülmektedir.
Diye devam eden bir makale.
Saniye hocama beni seçtiği için çooookk teşekkür ederim. Hem Saniye hocamı hem de Çağatay hocamı tanımak bana ayrıca onur verdi.
Emeğinize elinize sağlık umarım herkese faydası dokunur okuyanlara çok şey katacağı kesin.
Makalenin devamını
dergipark.org.tr/tr/pub/nsb/issue/60423/849355 adresinden okuyabilirsiniz veya PDF formatında dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1475846 adresinden indirebilirsiniz.
İpekcim yolun açık olsun, iyiki seni tanıdım.
YanıtlaSilCemile hocam teşekkür ederim. asıl ben sizi tanıdığım için şanslıyım iyi ki varsınız hocam.
Sil